Meten om te weten.

Kleuters gaan graag op verkenning. Terwijl sommigen er een uitdaging in zagen met de clicxs een boot te gaan bouwen (zie vorig artikel), komen anderen tot andere impulsen.

Fathy wilde een zo lang mogelijke slinger schakelen. Andere kleuters gingen al snel mee aan de slag.  Vanuit de klas vond de slinger zijn plaats doorheen de gang. Vanuit die spelimpulsen gaan wij kleuterjuffen graag met doelen jongleren. We komen zo tot metend rekenen. Van kort gaan we naar lang... En hoeveel kinderen zouden er in zo'n lange slinger passen? Wat leuk om dat uit te proberen!

Eerst waagden de kleuters zich aan een gokje. Mayssae was er met 12 kinderen het dichtste bij, maar er konden wel 26 kleuters in onze grote slinger!

Toen juf onze gok op een blad ging noteren,  ontdekten we dat je niet enkel met stipjes of cijfers kan tellen, maar ook met streepjes. Zo maakten we een eerste kennismaking met wat we met een vreemd woord "turven" noemen.

Fotoreeks: