Binnengluren

afbeelding van elkes
Elke Senecaut

De boerderij

Weldra wordt het lente! De bomen worden wakker! We ontdekken nieuw leven om ons heen. Tijdens de uitstap naar de boerderij waren er  jonge dieren. De kleuters bouwde opnieuw een boerderij in de klas . Ze deden dit samen en zochten ideeen op in een boek over de boerderij. Muzisch en motorisch gingen we ook aan de slag en oefende daarbij de techniek "Scheuren"? We hebben dan een taakverdeling tussen beide handen dat wel wat behendigheid vraagt.

afbeelding van petrat
Petra Thoné

Het verloren schaap

Enkele kleuters van de groene en de paarse klas hebben schitterend hun rol vertolkt in het verhaal van "Het verloren schaap".

Kijk zelf maar snel naar het prachtige filmpje!

afbeelding van elkes
Elke Senecaut

Hoekenwerk

We werken deze week verder met het sprookje "Goudlokje en de drie beren 

De kleuters voeren opdrachten uit in de hoeken : beren schilderen a.d.h.v. een stappenplan, de weg volgen met steentjes op de lichtbak waarbij de zintuigen worden geprikkeld, bedden bouwen in de bouwhoek voor de beren, woorden inspreken voor de woordmuur, ze beluisteren en matchen aan de woordkaarten. De kleuters worden zo geprikkeld om te spreken en te lezen. Mooi om te zien en te horen!

afbeelding van elkes
Elke Senecaut

Goudlokje en de drie beren

Het verhaal gaat over drie beren die in een huis in het bos wonen. Ze hebben pap gemaakt en terwijl die afkoelt gaan ze een stuk wandelen. Een meisje, genaamd Goudlokje vanwege haar goudblonde haar, loopt langs hun huis, ziet dat het leeg is en besluit naar binnen te gaan.

We hebben de pap alvast gemaakt en onze kleuters vonden ze super lekker. Berengoed, kijken jullie mee.

afbeelding van petrat
Petra Thoné

Het kleurenmonster

Het kleurenmonster heeft ons geholpen om onze gevoelens beter te begrijpen. Soms zijn we blij, soms verdrietig en ook al eens een keertje boos of bang. En soms zijn we ook gewoon een beetje in de war...

We hebben naar het verhaal van het kleurenmonster geluisterd, een liedje geleerd, gepuzzeld en geknutseld, inlevingsoefeningen gedaan, verkleed, een huis vol gevoelens gebouwd en het echte kleurenmonster-spel gespeeld. We hebben zelfs een eigen gevoelensboekje met foto's gemaakt. Nu kennen we onszelf en onze gevoelens een klein beetje beter.